Tilbage Unil - Norgeagruppen, represented by Nina Stokke, Marthe Opland and Jarle Hagen

Unil og NorgesGruppen forpligter sig til et langsigtet, tæt partnerskab

NorgesGruppen har som mål at være kundernes førstevalg inden for forbrugsvarer og tjenester på fødevaremarkedet i Norge, opretholde en omkostningsledende værdikæde og gå forrest i den grønne omstilling.

Gennem et mangeårigt partnerskab har Unil og ColliCare Norge med succes tacklet adskillige logistiske udfordringer sammen. Unil, brand house for NorgesGruppen, der bringer mad til det norske folk, er en førende aktør inden for sektoren for hurtigt omsættelige forbrugsvarer (FMCG).

Samarbejdet har ikke kun styrket begge parters engagement i kvalitet, men også drevet udviklingen af innovative løsninger, der gavner Unil og dets kunder.

Unils værdikæde præsenterer en række komplekse logistiske krav, herunder strenge krav til miljøvenlige transportløsninger, miljørapportering og hurtig support i tilfælde af forstyrrelser. Vi talte med Unil om deres fokus på at forbedre logistikken, kontrollere omkostningerne og reducere miljøpåvirkningen.

Global import og fuld transportkontrol

Nina Stokke, Freight and Forwarding Manager hos Unil (i midten på billedet), skitserer deres tilgang:

"Vi importerer varer fra hele verden. Det er afgørende for os at 'eje' alle transportoperationer og forhandle fragtaftaler direkte. Dette sikrer optimale vilkår, ikke kun i prisfastsættelsen, men også inden for bæredygtighed, HR-standarder, transittider, problemløsningsevner og kundeservice. Vi har brug for fuldt indblik i, hvordan vores varer transporteres, og hvornår de leveres."

I samarbejde med ColliCare har Unil omstruktureret fragtvilkårene med flere leverandører og opnået betydeligt bedre kontrol over transportsegmentet. Langsigtede aftaler med transportudbydere er nøglen til at opbygge stærke relationer og gensidig forståelse. Efter mange års samarbejde med ColliCare rapporterer Unil om fremragende support i hele forsyningskæden.

Stokke, Opland og Hagen fra UNIL, NorgesGruppen

Miljøfokus og sikker transport

Unil rapporterer alle miljødata til NorgesGruppen, som har sat sig et mål om at blive klimaneutral inden 2030. Omfattende CO₂-regnskab er påkrævet for at måle transportens miljøpåvirkning med årlig rapportering og opfølgning på reduktioner. Rapporteringsstandarderne er strenge og dækker alle aspekter af transport, selv ned til CO2-aftrykket for hver forbrugerenhed.

Alle Unils leverandører skal aktivt engagere sig i miljøinitiativer, og transportudbydere gennemgår grundige audits hvert tredje år.

Marthe Opland, Quality Manager hos Unil (til venstre på billedet), forklarer:

"Vores lager er ISO 14001-certificeret, og vi arbejder systematisk med miljøledelse og løbende forbedringer. Transport er et af vores vigtigste miljøaspekter, og vi vælger aktivt de mest bæredygtige løsninger. Dette omfatter prioritering af transportører med lavere emissioner og optimering af logistikken for at reducere miljøpåvirkningen. Alle relevante data spores i vores miljøregnskaber, som er vigtige værktøjer i vores bestræbelser på at reducere vores samlede klimaaftryk."

Milepæle i partnerskabet

En stor succes i Unil-ColliCare-partnerskabet har været skiftet fra vej til jernbane- og søfragt, hvilket stemmer overens med Unils strategi om at reducere emissionerne. Hvor vejtransport fortsat er den bedste løsning, tilbyder ColliCare køretøjer, der drives af mere bæredygtige brændstoffer som biodiesel eller biogas. Når det er muligt, bruges modulvogntog til at øge kapaciteten pr. køretøj. Dette tætte samarbejde har givet stærke resultater.

Unil bruger udelukkende transportører, der er udstyret med de nyeste lav-emissionsmotorer.

Pålidelig service i kritiske situationer

Unils højeste prioritet er at holde butikshylderne fyldte og gøre vigtige produkter tilgængelige for kunderne. Hvis en vare mangler, kan kunderne henvende sig til konkurrenter, hvilket gør konsekvente leverancer afgørende. Tabt salg skal undgås for enhver pris.

Jarle Hagen, Logistics Manager hos Unil, fortæller:

"Uventede hændelser sker, uanset transportør. Vi har brug for hurtige, ad hoc-løsninger. Hvis et jordskred blokerer en jernbanelinje, er vi afhængige af en serviceminded transportpartner med backup-planer. ColliCare har altid alternativer klar. I tilfælde af en havnestrejke er det betryggende at vide, at vores transportør kan handle hurtigt og effektivt."

Et værdsat partnerskab

Jarle Hagen og Unil giver stor ros:

"ColliCare er en uvurderlig partner i vores logistikoperationer. Deres ekspertise og engagement har forbedret effektiviteten af vores forsyningskæde betydeligt. Det vigtigste er, at ColliCare hjælper os med at forblive konkurrencedygtige og understøtter vores detailpræstationer. Deres langsigtede partnerskab giver merværdi gennem tæt samarbejde, der løser vores udfordringer. Aftalen er konkurrencedygtig og giver os adgang til dygtige fagfolk, der sikrer en smidig logistik. Efter mange års samarbejde forstår ColliCare vores behov og prioriteter. Vi ser frem til at fortsætte dette partnerskab og vokse sammen. Vores fokus på at reducere CO₂-emissioner og fremme bæredygtige fragtløsninger er fortsat stærkt. Vi sigter mod at etablere emissionsfrie transportruter - og det arbejder vi på sammen."

 

Stolt partner siden 2010

Som Unils logistikpartner siden 2010 er ColliCare stolt af at have bidraget til deres succes og ser frem til at videreudvikle samarbejdet.

Unil Norgesgruppen, repræsenteret af Stokke, Opland og Hagen


Om Unil

Unil er brand house for NorgesGruppen og er ansvarlig for produktudvikling, kvalitetssikring, indkøb, import, markedsføring og brand building. Med en portefølje på 4.000 produkter distribueres Unils varer gennem KIWI, MENY, SPAR, Joker og Nærbutikken i hele Norge.