Skade eller manglende varer? Vi hjælper dig videre

 
 
Hvad man skal gøre, hvis der opstår en hændelse:

Send os straks en anmodning via e-mail: claims@collicare.no
Anmodningen skal indeholde følgende oplysninger:
 

  • Forsendelses- eller pakkenummer
  • En beskrivelse af hændelsen
  • Bruttovægt af beskadigede/tabte varer
  • Billeder af beskadigede varer
  • En handelsfaktura, der angiver varens værdi

 

VIGTIGT:

Hvis du ikke har al dokumentation og information ved hånden, kan det tilføjes senere.

Hvem skal fremsætte kravet?

Reklamationen skal indgives af den part, der har det direkte forretningsforhold med ColliCare, i de fleste tilfælde er dette ikke modtageren.
Det betyder, at hvis der er en afvigelse, skal modtageren af varerne kontakte sin leverandør. Deres leverandør vil derefter kontakte ColliCare Logistics.

Kravet er blevet sendt til ColliCare - hvad sker der nu?
  • Du modtager en bekræftelse på, at kravet er modtaget. Normal sagsbehandling tager 14 dage, men det kan tage både kortere og længere tid.
  • Vi vil informere dig skriftligt, hvis dit krav accepteres. Du kan derefter fakturere os for at dække skader.
  • Vi vil informere dig skriftligt, hvis dit krav afvises.  Du vil altid modtage en forklaring, og al dokumentation vil blive returneret. Enhver tvist om vores beslutning skal indsendes skriftligt og begrundes.
Hvilke deadlines gælder?

Alle deadlines er fastsat i henhold til den norske lov om vejgodstransport og NSAB.
 

  • Synlig skade: Uden unødig forsinkelse. Enhver skade eller manglende varer skal rapporteres omgående.

  • Manglende varer betragtes som tabt efter 60 dage fra den dag, ordren blev afgivet.

  • Manglende varer fra forsendelser med fastsat leveringsdato betragtes som tabt efter 30 dage.
     
  • Sen meddelelse: Bevisbyrden er omvendt, og kunden skal bevise, at skaden er sket under transporten.
Forkortede forsikringskrav

 

Alle accepterede erstatninger fastsættes i henhold til den norske lov om vejgodstransport og NSAB. Hvis dit krav er blevet reduceret, kan det skyldes:
 

  • SDR/vægtbegrænsninger. SDR er en international betalingsmetode, som er et gennemsnit af visse valutaer. Den norske lov om vejgodstransport fastslår, at beskadigede/tabte varer kan erstattes med op til 17 SDR (8,33 internationalt) pr. kilo bruttovægt for den tabte del
  • Da det kan være vanskeligt at afgøre, hvor og hvornår skaden er sket, er der en fast standard på 25 %. Det betyder, at du modtager maksimalt 25 % af varens værdi, hvis dit krav godkendes. Det betyder også, at der ikke er automatisk godkendelse, når det kommer til skjulte skader, og krav kan stadig reduceres i henhold til vægt
  • Forsinkelse: Vi følger en transportplan for alle vores leverancer, men bemærk, at denne transportplan ikke er et juridisk bindende dokument. Det betyder, at hvis varerne ankommer for sent i forhold til planen, men inden for en rimelig tid, erstattes varerne ikke. Hvis varerne kan defineres som forsinkede, vil ethvert krav være begrænset til fragtomkostningerne
  • Det er forringelsen af varerne, der kompenseres i et krav. Erstatningen kan derfor reduceres i henhold til varens restværdi. Denne restværdi vil naturligvis blive dokumenteret
Hvad er modtagerens ansvar? Hvad er modtagerens ansvar?
  • Inspicer varerne, og sørg for, at det korrekte antal varer er leveret, før du underskriver kvitteringen
  • Eventuelle afvigelser i antal eller skader skal noteres på kvitteringen og omfatte dato og underskrift
  • Hvis skaderne opdages, efter at emballagen er fjernet, bedes du straks sende os en skriftlig meddelelse, helst inden for 7 arbejdsdage. (Søn- og helligdage ikke inkluderet)
Force majeure

ColliCare er ikke ansvarlig for hændelser, der defineres som force majeure, dvs. ekstraordinære hændelser uden for vores kontrol. For eksempel ekstreme vejrforhold eller naturkatastrofer som oversvømmelser. 

Hvad betragtes som en skjult skade?

En skade, der ikke er opdaget før udpakning, betragtes som en skjult skade.
Det er ofte vanskeligt at fastslå, hvornår og hvor under transporten skaden rent faktisk er sket. Der er derfor fastsat en standard på 25 % acceptrate. Det er vigtigt at bemærke, at denne standard også har
undtagelser. Hvis varerne er utilstrækkeligt pakket, modtageren vælger ikke at være til stede under leveringen eller lignende situationer, vil kravet blive afvist fuldt ud. 

 

Spørgsmål om krav?

Ilia Bak CCDK
Kontakt
Ilia Bak
Operations Manager
+45 28180432
Din e-mailadresse vil blive opbevaret sikkert og kun brugt til kontaktformål i forbindelse med din anmodning. Vi deler ikke dine oplysninger med tredjeparter.

Relevant information

INCOTERMS ® 2010

Incoterms®2010 er en fortolkning af forskellige leveringsbetingelser. Det er vigtigt at være opmærksom på, at Incoterms®2010 ikke er lovgivning, men omhandler fordeling af risiko (skader), ansvar (forpligtelser) og betalinger.

Den norske lov om godstransport på vej
Lovgivningen gælder hovedsageligt indenlandsk vejtransport.
 

NSAB (Nordisk Speditørforbunds almindelige bestemmelser)
NSAB er en aftaleramme godkendt af Nordisk Speditørforbund. 

CMR-konventionen (konvention om aftalen om international godstransport ad landevej)
Lovgivningen understøtter de nuværende regler og er godkendt af alle europæiske lande. CMR-konventionen gælder for sø-, vej- og lufttransport.

Den norske sølov 
Den norske sølov regulerer skibsfart og maritim transport. Loven regulerer primært privatretlige spørgsmål relateret til skibe og transport af gods og personer med skib.

Fandt du ikke det, du ledte efter?