Tilbage golden week 2025

Navigering af forsyningskæde under Kinas gyldne uge 2025

De tre-fire uger op til Kinas gyldne uge er normalt højsæson for international shipping, især for detail- og livsstilsvirksomheder, der forbereder sig på de store kommende salgsbegivenheder som Black Friday, Cyber Monday og julesalg. På grund af fabrikslukninger og reducerede logistikoperationer vil Kinas gyldne uge lægge et vist pres på forsyningskæden. Denne ugelange ferie fører til et shipping-rush før ferien, hvilket kan forårsage potentielle forsinkelser og øgede omkostninger. Derfor bør alle importører, der køber fra Kina, markere disse datoer med rødt i deres kalendere.

Gyldne Uge 2025

Kinas nationaldags Gyldne Uge, der observeres fra 1. til 7. oktober, markerer grundlæggelsen af Folkerepublikken Kina. Gyldne Uge 2025 inkluderer også Mid-Autumn Festival den 6. oktober, hvilket forlænger Gyldne Uge til 8. oktober, en dag længere end den nationale helligdag typisk varer.

Gyldne Uge er en ugelang fejring, hvor Kina handler om parader, festligheder, ceremonier, rejser, sammenkomster og andre sådanne festligheder, der fungerer som en vigtig drivkraft for detail-, hotel- og transportsektoren.

I løbet af ferien lukker fabrikker og kontorer ned over hele landet. Havne- og toldafdelingerne forblev dog operationelle med et minimum af personale.

 

Hvordan vil Gyldne Uge påvirke forsendelser?

Ud over en landsdækkende lukning af kinesiske virksomheder er der også en indenlandsk stigning i efterspørgslen efter varer under Gyldne Uge og Mid-Autumn Festival. Virkningen på forsendelser skabt af Gyldne Uge omfatter:

Rush før Gyldne Uge

En stigning i volumen før Gyldne Uge kan ses hvert år, tre eller fire uger før ferien. På grund af lukningen i løbet af ferien står mange virksomheder over for et rush for at opfylde ordrer og arrangere forsendelser på forhånd.

Måneden op til Gyldne Uge er præget af hektisk forretningsaktivitet, da importører skynder sig at sende varer før ferien. Denne aktivitet spiser af den tilgængelige fragtplads, samtidig med at den driver priserne op for både sø- og luftfragt. Du kan forvente overbookede transportører, begrænset lastbilkapacitet og stigende priser, da tjenesteudbydere udnytter ferien.

Mangler i havnedriften

Havnepersonalet holder også ferie i løbet af helligdage, hvilket fører til mangel på frontlinjepersonale. Effektiviteten af havneprocesser såsom lastning/losning, toldbehandling og skibsplanlægning falder, og overbelastningsfænomener såsom fragtefterslæb og skibskøer forekommer endda.

Stigning i indenlandsk transportefterspørgsel

Perioden før helligdage er ofte en top for indenlandske forbrugeres hamstring og befolkningsbevægelse. Producenterne og detailhandlerne har travlt med indkøb og transport som forberedelse til den kommende ferie på forhånd for at klare ferielukninger, hvilket øger logistikefterspørgslen. På den anden side forårsager folk, der vender tilbage til deres hjembyer eller rejser, et pres på civil transport såsom veje, jernbaner og luftfart, hvilket presser fragtkapaciteten. I sidste ende står transportmarkedet over for "forsyningsmangel" med stigende fragtrater og forlænget aktualitet, hvilket yderligere forværrer langsomheden i varecirkulationen.

Uden for Kina: mangel på kapacitet og udstyr

Søfragtfirmaer ville prioritere at allokere mere plads til last med oprindelse i Kina, hvilket følgelig reducerer den tilgængelige kapacitet for forsendelser fra andre lande. Den eneste levedygtige løsning er at vente, indtil efterslæbet letter.

Udstyrstilgængelighed udgør en anden udfordring, da containere fra andre sydøstasiatiske lande begynder at flytte til Kina fra midten af august til september.

Vedholdenhed efter ferien

Enhver, der forventer, at driften vender tilbage til normal umiddelbart efter Gyldne Uge, tager grueligt fejl. Efter ferien vil opsparet efterspørgsel holde voluminerne høje, hvilket yderligere belaster forsyningskæden - hvilket resulterer i forlængede leveringstider og igangværende forstyrrelser.

Vær proaktiv i at navigere i udfordringerne

Kinas logistikforsinkelser i Gyldne Uge er ret almindelige for internationale virksomheder. En proaktiv tilgang med en avanceret plan og justering af forsendelsesplaner er den bedste måde at undgå stigende priser, stram kapacitet og forsinkelser på grund af Gyldne Uge. Afskibere opfordres til at booke på forhånd for at sikre den nødvendige plads og rådes til at gøre det mindst 3-4 uger før arrangementet.

Alligevel ved du aldrig, hvilken slags forhindringer du kan støde på under spidsbelastningssæsonen. Når der opstår pludselige problemer eller muligheder, bedes du kontakte os for at få hjælp. Som en erfaren og pålidelig logistikpartner med fleksibilitet hjælper vi med at sikre, at din forsyningskæde kører problemfrit.

Ilia Bak

Ilia Bak

Office Manager Operation Road